Alles over zwemles

Een initiatief van:

Voortzetting landelijke 06-polsbandjescampagne

Snelle hereniging bij vermissing en daarmee voorkomen van verdrinking

Vermissing van je kind; hét schrikbeeld van ouders die met het gezin recreëren in een waterrijke omgeving. Bij vermissing is alles gericht op snelle hereniging om onder andere mogelijke verdrinkingsongevallen te voorkomen. Daarom wordt ook dit jaar de landelijke campagne Omarm het 06-polsbandje! voortgezet. Deze campagne wordt ingezet vanuit een samenwerkingsverband met vaste partners: Reddingsbrigade Nederland, de politie, Paramount (Nick Jr. / PAW Patrol) en de Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ). Vandaag, op de Internationale Dag van de Vermiste Kinderen, wordt het belang van bewustwording belicht.

Op stranden aan zee, in recreatiegebieden met binnenwater, bij grote openluchtzwembaden en tijdens waterrijke evenementen raken jaarlijks honderden kinderen (tijdelijk) vermist. Hereniging met de ouder(s) of begeleider(s) vindt sneller plaats dankzij het PAW Patrol 06-polsbandje. De samenwerking tussen Reddingsbrigade Nederland, de politie, Paramount en de NRZ maakt mogelijk, dat ook dit jaar 300.000 exemplaren daarvan gratis ter beschikking worden gesteld aan het publiek.

Doelen

Het hoofddoel van de campagne Omarm het 06-polsbandje! is snelle hereniging bij vermissing. Aanvullende doelen zijn: meer bewustwording onder recreanten van risico’s die tot vermissing van een kind kunnen leiden, meer kennis onder recreanten van wat wordt gedaan als er sprake is van vermissing en het voorkomen van verdrinkingsongevallen. Ook geeft het 06-polsbandje direct aanleiding tot een gesprek met kinderen over was zij (niet) moeten doen als ze hun ouder(s) of begeleider(s) kwijt zijn.

Doelgroep

De doelgroep van de campagne Omarm het 06-polsbandje! betreft ouders met een of meer kinderen in de leeftijd van 3 tot en met 6 jaar. Dat is dé reden waarom de populaire PAW Patrol-helden van Nick Jr., met nadruk het reddingshondje Zuma en het politiehondje Chase, hierbij betrokken zijn. Bij deze campagne hoort de folder Veiliger op het strand met tips van Zuma!. Speciaal voor de zwembaden die dit jaar de bandjes zullen uitreiken aan publiek en zwemleskinderen ontwikkelde de NRZ de flyer Omarm het 06-polsbandje.

Telefoonnummer en naam

Het 06-polsbandje is dit zomerseizoen verkrijgbaar bij reddingsbrigadeposten en sommige politieposten, zwembaden, strandexploitaties, (kust)hotels en andere verblijfsaccommodaties. Daarnaast wordt het uitgedeeld tijdens waterrijke evenementen en in het kader van onderwijsprojecten. Volwassenen kunnen hun telefoonnummer en de voornaam van het kind erop schrijven.