Alles over zwemles

Een initiatief van:

Test pagina

Test pagina

Test faq block

introductie tekst

Beginnen

  • Waarom een Nationale Norm Zwemveiligheid?

    Het hogere doel van de Nationale Raad Zwemveiligheid is de zwemveiligheid van alle mensen in Nederland op een zo’n hoog mogelijk niveau brengen. Daarbij past een Nationale Norm en niet de situatie dat elke zwemlesaanbieder zijn eigen lokale norm bepaalt. Of een zwemlesaanbieder voldoet aan de Nationale Norm en of deze daarop door de Nationale Raad Zwemveiligheid wordt gecontroleerd, kun je bekijken in de zwemleslocator.

  • Waar moet ik op letten als mijn kind in en rondom water speelt?

    Met het Zwem-ABC zijn kinderen toegerust met vaardigheden om veilig plezier te maken in en om het water. Maar kinderen blijven kinderen en ouders moeten altijd blijven opletten. Bij open water, maar ook in een zwembad met toezichthouders.

Zwem-abs

  • Hoe snel heeft mijn kind het Zwem-ABC compleet?

    Als het Nationaal Zwemdiploma A eenmaal binnen is, zijn Nationaal Zwemdiploma B en het complete Zwem-ABC (= de Nationale Norm Zwemveiligheid) ook binnen bereik. Uitgangspunt voor het gemiddelde kind om diploma A te halen is een lesduur van in totaal 48 klokuren. Voor diploma B staan nog eens 12 klokuren, en voor C nog 12 klokuren.

    Er zijn grote verschillen tussen kinderen in Nederland. De totale duur hangt deels af van kenmerken van de kinderen. Zo duurt het soms even voordat een zich vertrouwd voelt in water (geen angst) en pikt het ene kind de techniek van een zwemslag makkelijker op dan de ander. Daarnaast is de kwaliteit van de lesgevers cruciaal. Het goed kunnen aansluiten als lesgever op de verschillende kinderen in de groep vraagt veel kennis en expertise. De totale lesduur hangt niet samen met hoe vaak per week een kind lessen volgt. Het maakt niet uit of je 1x, 2x of zelfs 3x per week een les volgt. Wel zijn er vraagtekens bij extreem korte cursussen waarbij kinderen binnen een beperkt aantal weken hun diploma’s behalen. Hoewel ze op dat moment voldoen aan de normen denken we dat ‘snel geleerd’ ook weer ‘snel verleerd’ tot gevolg heeft.

  • Is het beter om te kiezen voor zwemles in een kleine groep?

    De Nationale Raad Zwemveiligheid heeft onderzoek gedaan naar de invloed van de grootte van de groep bij zwemlessen. Daaruit blijkt dat de groepsgrootte geen cruciale factor is bij de snelheid waarmee een kind zijn diploma haalt: er is geen verschil aangetoond. We weten dat kleine kinderen vooral leren van elkaar. In dat licht is een grotere groep voordeliger dan privé les. Voor oudere kinderen geldt dat minder omdat die beter in staat zijn om instructies op te volgen. Een goede lesgever die oog heeft voor ieder kind en de manier van lesgeven op ieder kind kan aanpassen is volgens ons belangrijker dan de precieze grootte van de groep.

    De maximale groepsgrootte wordt bepaald door de veiligheid en is bijvoorbeeld afhankelijk van de grootte van het zwembad en het aantal zwemonderwijzers per groep. Ook hier speelt de voorkeur van de ouders en het kind een doorslaggevende rol.